DOĞRUDAN
ÖĞRETİM YÖNTEMİ
Doğrudan öğretim yöntemi, açık anlatım yöntemi,
tümden gelim, uygulamalı davranış analizi ve aktif öğretim olarak da
isimlendirilmektedir. Doğrudan öğretim yöntemi konuları küçük basamaklarla
sunan ve öğrencilerin sunumlardan ne kadar yararlandıklarını belirlemek için
sürekli değerlendirme yapmayı içeren bir yöntemdir.Bu yöntemde sorumluluk,
öğretmenden başlayarak aşamalı bir biçimde öğrenciye aktarılır.
Doğrudan
öğretim yöntemi; öğretimdeki başarısızlığı, öğretmenin ilgisi ve öğrencinin
yetersizlikleri yerine öğretim programının yetersizliğine bağlar.Bu yöntem,
öğretmen tarafından yönlendirilen ve öğrencinin üst düzeyde katılım göstererek
ustalaşmasını amaçlayan bir yöntemdir.Doğrudan
öğretim yöntemi altı temel ilkeye dayalıdır.Bunlar;
1- önceki
derste yapılan çalışmaların özetlenmesi kontrol edilmesi ve gerekirse konunun
yeniden öğretilmesi:
Bu
basamakta öğrencilerin ele alınan konu ile ilgili sahip oldukları beceriler
belirlenir.Ayrıca bir önceki derste anlatılanlar özetlenip öğrencilerin varsa
evde yapmış oldukları ev ödevleri kontrol edilir.Bu aşama özel gereksinimli
öğrencilerin konuya ilişkin neleri bildiklerinin yada bildiklerinin ne kadarını
ifade ettiklerinin belirlenmesi açısından önemlidir.
2- yeni
içeriğin yada becerinin sunumu:
Doğrudan
öğretim yönteminin ikinci basamağında öğretmen, öğrencilere ne öğreneceklerini,
dersin amaçlarını kısaca açıklar ve derste kullanacakları materyalleri tanıtır.
Bu bölümde öğretmen dersin amacıyla ve kullanacakları materyallere ilişkin
verilen bilgilerin tüm öğrenciler tarafından anlaşıldığından emin
olmalıdır.Etkili bir sunum için dersin kısa dönemli amaçları açıklanmalı ve
sunum basamaklandırılmalıdır. Konular, bol örnek ve bol materyallerle sunulmalı
ve sunular sırasında konudan konuya atlanmamalıdır.
3- öğrenciye
ele alınan konunun kavranması için rehberlik edilmesi ve anlayıp
anlamadıklarının kontrol edilmesi (rehberli uygulama)
Doğrudan öğretim
yönteminde, öğretmenin öğrenciye yaptığı yardımın aşamalı olarak geri
çekilmesiyle öğrenciyi bağımsız hale getirmek amaçlanır.Hedeflenen konuyla
ilgili alıştırmaları önce öğretmen yapar ve konunun öğrenciler tarafından
kazanılması için tüm sınıfın anlayabileceği biçimde çeşitli örnekler üzerinde
durur.Örnek çözümlerden sonra, konuya ilişkin benzer alıştırmalar öğrenciler
tarafından yapılır ve öğretmen burada öğrencilerin sorularını yanıtlamaya
çalışır.Son olarak da bu bölümde öğretmen öğrencilerin konuyu anlayıp
anlamadıklarını kontrol eder ve konuyu kavrayamayan öğrencilerle ek
alıştırmalar yapar.
4- geri
bildirim vermek, düzeltmek ve gerektiğinde yeniden öğretmek:
Bu yönteme
göre öğrencilerin vermiş oldukları yanıtlar, tepkiler karşısında öğretmenin nasıl
davranacağını bilmesi önemlidir.Kendisine yöneltilen bir soruyu hiç
duraklamadan yanıtlayan bir öğrenciye öğretmen “ evet, doğru” şeklinde geri
bildirim verirken, tereddütlü ancak doğru yanıt veren bir öğrenciye de “evet,
doğru. çünkü….” şeklinde geri bildirim vermesi öğrencinin verdiği yanıta ait
konuyu hatırlaması açısından önemlidir.Öğrencinin yanlış yanıtı karşısında ise
öğretmenin doğru yanıtı vermesi gerekir. Yine öğretmenin yanlış yanıt yada
tepkileri düzeltmesi öğrencinin doğru yanıtı tepkiyi gösterinceye kadar devam
eder.
5- öğrenciye
bağımsız alıştırmalar yapma fırsatı vermek:
Doğrudan
öğretim yönteminin son aşaması bağımsız alıştırmalar yapmaktır.Bu aşamayla
sorumluluk öğretmenden öğrenciye geçmektedir.Bu yönteme göre öğrenmenin
gerçekleşmesi için öğrencinin ele alınan konuya ilişkin alıştırmaları hiç
yardımsız, kendi başına bağımsız olarak
yapması gerekir. Öğretmenin sınıf içinde verdiği ödevleri ve ev ödevlerini
bağımsız yapan bir öğrenci, bu aşamayı kazanmış bir öğrencidir.
6- sürekli
değerlendirme:
Bu bölümde öğrenciler sık sık değerlendirilerek
yanlış öğretilen/öğrenilen veya eksik olan konular için tekrar öğretim yapılır.Doğrudan
öğretim yönteminde başlangıçta tüm sorumluluğun öğretmene ait olduğu ve daha
sonra bu sorumluluğun öğrenciye devredildiği bir öğretim sürecidir.Doğrudan
öğretim yöntemi tüm öğrenciler için uygun olmakla birlikte özellikle özel
gereksinimli öğrenciler için öğretmenlerin rahatlıkla uygulayabileceği bir
yöntemdir.
DOĞRUDAN
ÖĞRETİM YÖNTEMİ’NDE
Sunulacak konu
için yapılması gerekenler:
A- uygulama
öncesi yapılacaklar
A1- analiz
Öğretilecek
konunun öğrencinin düzeyine göre analiz edilerek basitten zora doğru sıraya
dizilerek ve konunun sınırları açıkça belirlenir.
A2- performans
belirleme, amaç yazma, ders planı hazırlama:
Öğretilecek
konunun analizinden sonra öğretilecek konu hakkında öğrencinin ne kadar bilgiye
sahip olup olmadığı belirlenir.Öğrencinin performansına göre amaç yazılır son
olarak da ders planı belirlenir.
B- uygulama
B1- günlük gözden geçirme:
Yeni konunun
öğretimine başlamadan önce daha önceki öğrenilen bilgilerin gözden geçirilmesi,
kontrol edilmesi sürecidir.
B2- konuların
sunumu
öğretmenin
aktif ve öğrencinin pasif durumda olarak öğretmenin konuyu sunması durumudur.
B3-güdülenme ve
dikkat
öğrenmenin
gerçekleşebilmesi, öğrencinin konuyu anlayabilmesi için öğretmen yoğun bir
şekilde çaba harcayarak öğrencinin dikkatli bir şekilde derse güdülenmesini
sağlar.
B4-
yönlendirilmiş alıştırmalar
öğrencinin
bağımsız bir şekilde öğretilecek konu, bilgi yada beceriyi kazanabilmesi için
tam yardımdan başlayarak kademeli olarak yardımın giderek azaltılması ve
öğrencinin bağımsızlığa ulaştırılması amaçlanır.
B5- pekiştirme
ve düzeltme
Bu basamak
öğrencilere hemen geri bildirim verilmesini gerektirir. Öğrencilerin bağımsız
bir şekilde konuya hakim olabilmeleri için gerekli olan her durumda pekiştirme
ve düzeltme yoluna gidilir.
B6- bağımsız
alıştırmalar
Uygulama
bölümünün son basamağı olan bu bölümde artık öğretmen ve öğrenci yer
değiştirerek öğrenci aktif öğretmen ise pasif konuma geçer. Bu aşamada
öğrenciye verilen yardımlar kesilir. Öğrencinin bağımsız birşekilde
alıştırmaları yapması beklenir.alıştırmaların ilk önceleri aynı materyallerle
yapılması faydalı olacaktır. Öğrencinin tereddütlü yada net cevaplar vermemesi
durumunda ek alıştırmalara ve düzeltmelere gidilir.
C- uygulama
sonrası
C1- öğretim sonu değerlendirme
Değerlendirme sürecinde öğrencilerin öğretim amaçlarını gerçekleştirip
gerçekleştiremediklerine bakılır.
C2- haftalık
ve aylık gözden geçirme
Sürekli
olarak değişik zamanlarda öğretilen konuların tekrar edilmesi özellikle özel
gereksinimli öğrencilerin unutmamasına ve yeni öğretilecek konulara alt yapı
oluşturmasına olanak sağlayacaktır. Bu öğretim yöntemi, hem düzenli bir
programı hem de araçların kullanımında sistematik olmayı gerektirmektedir.Açık
anlatım yönteminde ayırt edici öğrenme sürecinden yararlanılmaktadır. Bunun
için öğretmen, öğreteceği kavramın ilişkili ve ilişkisiz niteliklerini
belirler. Daha sonra kavramın olumlu ve olumsuz örneklerini oluşturur.Kavramın
ilişkili nitelikleri kavramı tanımlar ve onun benzer örneklerini oluşturur.
İlişkisiz nitelikler ise kavramı tanımlamayan, ancak kavramın yapısında var
olan niteliklerdir.İlişkisiz nitelikler, kavramın örneklerinin farklı olmasını
sağlar. Örneğin, “kırmızı” kavramı için tek ilişkili nitelik onun rengidir.
Kırmızıyı temsil eden nesnenin şekli, malzemesi gibi nitelikler ilişkisiz
niteliklerdir.
Kavramın olumlu örnekleri, kavramı tanımlayan
nitelikleri gösterir. Kavramın olumsuz örnekleri ise kavramı tanımlamayan
nitelikleri gösterir.Örneğin, “kırmızı” kavramının olumlu örnekleri “kırmızı
plâstik boncuk”, “kırmızı tahta silindir”, “kırmızı el işi kâğıdı” dır. Kırmızı
kavramının olumsuz örnekleri ise, “sarı plâstik boncuk”, “yeşil tahta
silindir”, “mavi el işi kâğıdı”dır.Kavramın olumlu ve olumsuz örnekleri
hazırlanırken örnek sayısının çok olmasına ve ilişkisiz niteliklerin
değişmesine dikkat edilmelidir.Daha sonra, öğrenciye olumlu ve olumsuz örnekler
sunulmalı, öğrencilerin doğru tepkileri pekiştirilmeli, yanlış tepkiler
görmezlikten gelinip tekrar sunu yapılmalıdır. Böylece ayırt edici
pekiştirmelere yer verilerek öğrenme gerçekleştirilmelidir. Aşağıda, açık
anlatım yöntemine göre oluşturulmuş “1 tane” kavramı ile ilgili bildirim
örneğine yer verilmiştir.
·
Aynı türde, aynı tipte, 4 farklı sayıdaki nesne
kümesi arasından, “1 tane olanı göster.” denildiğinde, 1 tane olanı gösterir.
·
Aynı türde, aynı tipte, 4 farklı sayıdaki nesne
kümesi resimleri arasından, “1 tane olanı göster.” denildiğinde, 1 tane olanı
gösterir.
·
Aynı türde, aynı tipte, 4 farklı sayıdaki nesne
kümesi ve nesne kümesi resmi arasından, 1 tane olan gösterilip “Bu kaç tane?”
diye sorulduğunda, 1 tane olduğunu söyler.
·
Farklı türde, 4 farklı sayıdaki nesne kümesi
arasından, “1 tane olanı göster.” denildiğinde, 1 tane olanı gösterir.
·
Farklı türde, 4 farklı sayıdaki nesne kümesi
resimleri arasından, “1 tane olanı göster.” denildiğinde, 1 tane olanı
gösterir.
·
Farklı türde, 4 farklı sayıdaki nesne kümesi ve
nesne kümesi resmi arasından, 1 tane olan gösterilip “Bu kaç tane?” diye
sorulduğunda, 1 tane olduğunu söyler.
Bir kavramı örneğin "uzun" , hem ayrık denemeli öğretimle, hem basamaklandırılmış öğretimle, heö doğrudan öğretim yöntemiyle, hem yanlışsız öğretim yöntemiyle hem de fırsat öğretimi ile bu öğreitm yöntemlerinin sunuş ve sürecinde benzerlik ve farklılıklarına yönelik olarak nasıl öğretilebilir, açıklayabilir misiniz,şimdiden teşekkürler..
YanıtlaSil