Ölçüt bağımlı ölçü aracı hazırlama
Ölçüt bağımlı ölçü
araçları, öğrencinin performansını belirlemeye yönelik hazırlanan (ölçü
araçlarıdır) materyallerdir. Ölçüt bağımlı ölçü aracı hazırlamanın ilk
aşaması, öğretimi yapılacak konuların analizinin yapılmasıdır. Analizi
yapılacak konuları üç başlık altında toplayabiliriz. Bunlar beceri, kavram ve
ünite analizleridir.
Beceriler;
Boncuk dizme, ayran yapma, yemek yeme, makas kullanma vb.
Kavramlar; Renk,
bir tane, şekil vb.
Ünite; Evimiz
ailemiz, okulumuz ve yakın doğamız vb.
Beceri, kavram ve ünite ile ilgili analizler birbirinden
farklı biçimde yapılır.
Beceri Analizi
Beceri analizi, bir
beceriyi alt basamaklarına ayırma işidir. Beceri analizi yapılırken alt
basamakların belirlenmesinde farklı yollar izlenebilir. Bunlar;
1-Ele alınan
becerinin doğrudan gerçekleştirilmesi
2-Bellekten analiz
edilmesi
3-Bir başkasının
gözlenmesi ve uzmana danışılmasıdır
Öğretmen için beceri analizi oldukça önemlidir.
N E D E N
?
beceri analizi öğretimi kolaylaştırır ve her bir basamaktaki
ilerlemenin açık bir şekilde görülmesini sağlarBeceriye yönelik
amaçların işlem basamakları (temel becerileri), daha küçük alt basamaklara
ayrılabilir. Örneğin Resim İş dersinde “Makas
kullanır.” amacının işlem basamakları
1. Makasın
kesen kısmını tutar.
2. Makası
kaldırır.
3. Diğer
elinin baş parmağını, makasın kendi tarafındaki gözüne yerleştirir.
4. Orta
parmağını makasın diğer gözüne yerleştirir.
5. Makasın
kesen kısmından tutan elini çeker.
6.Makası açar
kapar.
Bu işlem
basamaklarının her biri, daha küçük alt basamaklara ayrılarak beceri analizi
daha ayrıntılı hâle getirilebilir. Örneğin aynı amaç;
1. Makasın kesen
kısmını tutar.
a. Başat olmayan elini makasın kesen
kısmının üzerine götürür.
b. Makası baş parmağı ve diğer
parmakları arasına alır.
2. Makası kaldırır.
a. Makası göğüs hizasına kadar
kaldırır.
b. Makasın tutamağını kendine doğru
çevirir.
c. Makası kendine doğru yaklaştırır.
3. Diğer elinin baş parmağını, makasın kendi
tarafındaki gözüne yerleştirir.
a. Diğer elini havaya kaldırır.
b. Diğer elini makasın tutamağının
üzerine getirir.
c. Baş parmağını aşağıya doğru büker.
ç. Baş parmağını makasın kendi
tarafındaki göze yerleştirir.
4. Orta parmağını makasın diğer gözüne
yerleştirir.
a. Orta parmağını aşağıya doğru
büker.
b. Orta parmağını makasın diğer gözüne
yerleştirir.
5. Makasın kesen kısmından tutan elini çeker.
a. Makasın kesen kısmından tutan
elinin parmaklarını açar.
b. Elini havaya kaldırır.
c. Elini kendine çeker.
6.Makası açar kapar.
a. Makası
yere paralel gelecek şekilde çevirir.
b. Baş parmağını hareket ettirir.
biçiminde basamaklandırılabilir
Ölçüt Bağımlı Ölçü Aracı Hazırlama
Beceri, analizi
yapıldıktan sonra ölçüt bağımlı ölçü araçları hazırlanmasına başlanabilir.
Beceri ile ilgili ölçüt bağımlı ölçü araçları “bildirimler”, “ölçüt”,
“yönergeler”, “öğrenci isimleri ve sonuçlar” bölümlerinden
oluşur. Beceri ile ilgili hazırlanan
ölçüt bağımlı ölçü aracı;Analizi yapılan becerinin her basamağının yer
aldığı “bildirimler” bölümü, Ölçü aracında öğrencinin ne
yapacağının söylendiği “yönergeler”
bölümü, Bildirimin hangi düzeyde
gerçekleştirileceğini belirleyen.
“ölçüt” (beceride kullanılan ölçüt % 100) bölümü ve “Öğrenci isimleri ve sonuçların”
kaydedildiği (becerinin nasıl gerçekleştiğini belirten; “Bağımsız” “Sözel
ipucu” “Model olma” ve “Fiziksel yardım” ifadelerine yer verilir. Bu ifadeler
“B”, “S.İ.”, “M.O.”, “F.Y.” sembolleriyle gösterilebilir) bölümlerden oluşur.
Dersin Adı :
Uygulayıcı :
Uygulama Tarihi :
Ölçüt Bağımlı Ölçü
Aracı ve Performans Kayıt Tablosu
BİLDİRİMLER
|
YÖNERGELER
|
ÖLÇÜT
|
|||
Dersin Adı :Resim
İş Uygulayıcı :
Uygulama Tarihi :
İş Uygulayıcı :
Uygulama Tarihi :
Ana yönerge: Makası
Kullan
BİLDİRİMLER
|
YÖNERGELER
|
ÖLÇÜT
|
Elif
|
Ayşe
|
cem
|
1. Makasın kesen
kısmını tutar
|
1. Makasın kesen
kısmını tut.
|
% 100
|
B
|
B
|
MO
|
a. Başat
olmayan elini makasın kesen kısmının üzerine götürür.
|
a. Başat olmayan elini makasın kesen kısmının üzerine
götür.
|
||||
b. Makası baş parmağı ve diğer parmakları arasına alır.
|
b. Makası baş parmağı ve diğer parmakları arasına al.
|
||||
Beceri ile ilgili ölçüt bağımlı ölçü aracının, öğrencinin
performans düzeyini gerçek olarak saptayabilmesi için öncelikle;
Becerinin Ön koşul
davranışların öğrenci tarafından kazanılıp kazanılmadığının belirlenmesi
gerekir. Eğer öğrenci bu ön koşul davranışları kazanmışsa performans alımına
geçilir. Kazanmamışsa öncelikle bu ön koşul davranışlar kazandırılır ve daha
sonra performans alımına geçilir. Örneğin analizi yapılan “Makas kullanır.”
amacının gerçekleşmesi için öncelikle öğrencinin önüne konan makas ve
kullandığı elinin baş ve orta parmağını göstermesi istenir. Öğrenci, bu ön
koşul davranışları kazanmışsa performans alımına geçilir. Beceride performans
düzeyini belirlemenin amacı, öğrencinin becerinin her bir basamağını bağımsız
olarak gerçekleştirip gerçekleştiremediğini ya da hangi ipucu verildiğinde
gerçekleştirdiğini belirlemektir.
Beceride performans düzeyi belirlenirken öncelikle uygulamanın yapılacağı ortam
düzenlenir. Bunun için performans alımı sırasında ortam, öğrenciyle bire
bir çalışılabilecek şekilde düzenlenmelidir. Öğretmen gerektiğinde model
olabilmek için performans alımı sırasında öğrencinin yanında durmalıdır ve
öğretmenin önünde de aynı araç seti bulunmalıdır. Daha sonra öğrenciye
beceriyle ilgili ana yönerge verilir. Öğrencinin gerçekleştirdiği basamaklar,
ölçüt bağımlı ölçü aracında, ilgili basamağın karşısına, “bağımsız” “sözel
ipucu” “model olma” “fiziksel
yardım” olarak kaydedilir.
Kavram Analizi
Kavram analizi, bir
kavramın ilişkili ve ilişkisiz
niteliklerinin belirlenmesi işidir.
Kavramın ilişkili nitelikleri, kavramı tanımlar ve onun benzer örneklerini
oluşturur. İlişkisiz nitelikleri ise kavramı tanımlamayan ancak kavramın yapısında
var olan niteliklerdir.
Renk kavramı analizi;
1. İki farklı
renk ve aynı şekil, malzeme ve büyüklükteki iki nesne arasından istenen rengi
gösterir.
2. İki farklı
renk ve aynı şekil ve büyüklükteki iki nesne resmi arasından istenen rengi
gösterir.
3. İki
farklı renk ve aynı şekil, malzeme ve büyüklükteki iki nesne veya nesne resmi
arasından belirtilen rengin adını söyler.
4. Üç farklı
renk ve aynı şekil, malzeme ve büyüklükteki üç nesne arasından istenen rengi
gösterir.
5. Üç farklı
renk ve aynı şekil ve büyüklükteki üç nesne resmi arasından istenen rengi
gösterir.
Vs
Kavramın analizi
yapıldıktan sonra ölçüt bağımlı ölçü araçları hazırlanmasına başlanabilir.
Kavram ile ilgili ölçüt bağımlı ölçü araçları “bildirimler”, “ölçüt”, “sorular”, “öğrenci
isimleri ve sonuçlar” bölümlerinden
oluşur.
Kavram ile ilgili hazırlanan ölçüt bağımlı ölçü aracı;
Analizi yapılan kavramın her basamağının yer aldığı “bildirimler” bölümü, Bildirimin hangi düzeyde
gerçekleştirileceğini belirleyen.
“ölçüt” (kavram için kullanılan ölçüt ¾) bölümü Bildirimlere ilişkin
soruların yer aldığı. “Sorular”
bölümü ve “Öğrenci isimleri ve
sonuçların” kaydedildiği (doğru ve yanlış tepkiler ilgili basamağın
karşısına, “+” veya “-” sembolleriyle kaydedilir) bölümlerden oluşur.
Dersin Adı :
Uygulayıcı :
Uygulama Tarihi :
Uygulayıcı :
Uygulama Tarihi :
Ölçüt Bağımlı Ölçü
Aracı ve Performans Kayıt Tablosu

Dersin Adı : Resim İş
Uygulayıcı :
Uygulama Tarihi:
Uygulayıcı :
Uygulama Tarihi:
Ölçüt Bağımlı Ölçü
Aracı ve Performans Kayıt Tablosu
“Kırmızı Kavramı”

Ünite analizi
Ünite konularının
analizinde, ele alınan konuyla ilgili kaynak taraması yapılarak konunun
ana hatları belirlenir. Bu belirlenen ana basamaklar kendi içerisinde kolaydan
zora doğru sıraya konur. Örneğin
“Okulumuz ve Yakın Çevremiz” ünitesinin analizi;
Okulumuz ve Yakın Çevremiz
1. Okulun
Bölümleri
a. Sınıf
b. Öğretmenler odası
c. Spor salonu
ç. Müdür odası
d. Müdür yardımcısı odası
e. Tuvalet
f.
Lâboratuvar
g. Kantin
2. Okulda Bazı
Bölümlerin İşlevleri
a. Spor salonunun işlevi
b. Atölyenin işlevi
c. Kantinin işlevi
ç. Lâboratuvarın işlevi
3. Okulda Çalışanlar
a. Müdür
b. Müdür yardımcısı
c. Öğretmen
ç. Rehber öğretmen
d. Hemşire
e. Hizmetli
Ünite analizi
yapıldıktan sonra ölçüt bağımlı ölçü araçları hazırlanmasına başlanabilir.
Ünite ile ilgili ölçüt bağımlı ölçü araçları “bildirimler”, “ölçüt”,
“sorular”, “öğrenci isimleri ve sonuçlar” bölümlerinden
oluşur.
Ünite ile ilgili hazırlanan ölçüt bağımlı ölçü aracı;
Analizi yapılan ünitenin basamaklarının yer aldığı “bildirimler” bölümü, Bildirimin hangi düzeyde
gerçekleştirileceğini belirleyen.
“ölçüt” (kavram için kullanılan ölçüt ¾) bölümü, Bildirimlere ilişkin soruların yer aldığı. “Sorular” bölümü ve “Öğrenci isimleri ve sonuçların”
kaydedildiği (doğru ve yanlış tepkiler ilgili basamağın karşısına, “+” veya “-”
sembolleriyle kaydedilir) bölümlerden oluşur.
Dersin Adı :
Uygulayıcı :
Uygulama Tarihi :
Uygulayıcı :
Uygulama Tarihi :

Dersin Adı : Hayat Bilgisi
Uygulayıcı :
Uygulama Tarihi :
Uygulayıcı :
Uygulama Tarihi :
Ölçüt Bağımlı Ölçü
Aracı ve Performans Kayıt Tablosu
“Okulumuz ve Yakın Çevremiz”

Ölçüt bağımlı ölçü aracının uygulanmasında dikkat
edilmesi gereken hususlar
Bir ölçüt bağımlı ölçü aracının, öğrencinin performans
düzeyini gerçek olarak saptayabilmesi için, her bildirimle ilgili olarak
kullanılan araç çeşitlerinin birbirinden farklı olmasına özen gösterilmelidir.
Beceri, kavram ya da ünitede performans düzeyi alınırken, eğer yazılı bir ölçü
aracı kullanılmıyorsa, öğrencinin performans düzeyinin bire bir ortamda
belirlenmesi gerekir.
Bunun nedeni, öğrencinin diğer öğrencileri model alarak
tepkide bulunmasını önlemektir. Bire bir ortam, sınıftaki dikkat problemleri ve
olumsuz davranışlara bağlı olarak hiç kimseyi göremeyeceği şekilde, sınıftan
bir paravanla ayrılmış bir bölme olabileceği gibi, ayrı bir oda şeklinde de plânlanabilir.
Performans alımında kullanılacak araçlar, çoğunlukla
öğretmenin kullandığı eli tarafında, masanın yanındaki daha alçak bir masada,
sehpa ya da kutu içinde, bildirim sıralarına uygun olarak yerleştirilmiş
olmalıdır. Çalışmaya başlamadan önce, araçlar öğrenciye gösterilmeli ve
incelemesine fırsat verilmelidir.
Hazırlık aşamasında, öğrencilerin tepkilerini işaretlemek üzere,
üzerinde sorular, soru örnekleri, öğrenci adı, tepkilerin işaretleneceği
sütunlar ve sonuç sütununun olduğu bir kayıt çizelgesi hazırlanmalıdır. Bu
kayıt çizelgesi, öğrencinin dikkatini dağıtmayacağı düşünülüyorsa, öğretmen,
kullandığı eli tarafında masanın köşesine yapıştırmalıdır.
Çalışmaya başlamadan önce, bu kayıt çizelgesinin ne için
kullanıldığı açıklanmalıdır. Eğer öğrencinin dikkatini dağıtacağı
düşünülüyorsa, kayıt çizelgesi, öğretmenin kucağında ya da masanın, öğretmenin
kullandığı eli tarafındaki yan yüzünde bulundurulabilir.
Performans alımına başlamadan önce, öğrenciye hangi konu
üzerinde çalışılacağı genel olarak açıklanmalıdır (renkle ilgili bir çalışma,
vücudumuzla ilgili bir çalışma vb.). Çalışma sırasında, öğrencinin uyması
gereken kurallar betimlenmeli, gerektiğinde bu kuralların dramatize edilmesi
istenmeli, çalışma sonunda ne yapacağı açıklanmalıdır.
Çalışma sırasında tepkisini nasıl göstereceği betimlenmeli
ve gerekirse canlandırma yoluyla gösterilmelidir. Bu kurallara uyduğu takdirde,
“... kazanacaksın.” diyerek verilecek pekiştireç betimlenmelidir. Küçük
öğrenciler için pekiştireç, öğrenciye gösterilmeli ve ortamdan kaldırılmalıdır.
Performans alımı sırasında öğretmen, öğrencinin, masaya
koyduğu araçlara teker teker bakmasını sağlamak ve rastlantısal tepkileri
önlemek için, soru yönergesini vermeden önce, öğrencinin, ellerini masadan
indirmesi gerektiğini söyler. Eğer öğrenci soru sorulduktan sonra, birkaç
saniye içerisinde tepki göstermemişse, öğretmen, tekrar araçları inceleterek
soru yönergesini yinelemelidir.
Eğer öğrenci yine tepki göstermezse, bu tepkisizlik yanlış
olarak kaydedilir. Soru sorulduktan sonra öğrenci önce doğru, sonra hemen
yanlış cevap vermişse ya da bunun tam tersini yapmışsa, öğretmen hiçbir şey
söylemeden, masadaki araçları toplamalı, öğrencinin oturuşunu tekrar
düzenlemeli ve araçları dizip tekrar bakmasını sağlayarak soru yönergesini
tekrarlamalıdır.
Performans alımı süresince, öğrencinin tüm tepkilerine
öğretmenin tepkisiz kalması gerekir. Ancak öğrenci, çalışma süresince uygun
oturduğu, gösterilen araçlara baktığı, araçları dizmeye ve toplamaya yardım
ettiği için pekiştirilmelidir.
Tüm performans alımı süresince öğretmenin soru yönergelerini
tutarlı bir şekilde kullanması gerekir. Araçlara baktırırken ve soru
yönergesini verirken kullandığı ses tonu, öğrenciyi pekiştirirken kullandığı
ses tonundan ayırt edilmelidir. Öğretmen çalışmayı mümkün olduğunca zevkli hâle
getirmek için dinamik olmalı, her an gözleriyle öğrencinin gözlerini kontrol etmelidir.
Bazı ölçüt bağımlı ölçü araçlarında, özellikle söyleme
düzeyiyle ilgili bildirimler, ondan önce gelen bildirimler için ipucu niteliği
taşıdığından, söylemeyle ilgili bildirimler, göstermeyle ilgili bildirimlerden
önce olacak şekilde sorulur.
Çalışma tamamlandığında, öğrenciye, çalışma sırasında uyduğu
kurallar betimlenerek teşekkür edilmeli ve eğer bir pekiştireç verileceği
söylendiyse verilmelidir.
Gözlem Formu Hazırlama
Gözlem formu, uygulama ya da duyuşsal alandaki davranışların
hangi düzeyde gerçekleşip gerçekleşmediğini ölçmek amacıyla kullanılır.
Öğrencinin söz konusu davranışı ne ölçüde gerçekleştirdiği gözleniyorsa, ilgili
davranışın karşısına bir işaret konarak değerlendirilir. Gözlenecek davranışın
türüne göre, farklı formlar geliştirilerek kullanılabilir.
Okul Kurallarına
Uyar.” Amacına Yönelik Örnek Gözlem Formu
Öğrencinin;
Adı :
Soyadı :
Öğrencinin;
Adı :
Soyadı :

Hiç yorum yok:
Yorum Gönder